donderdag 4 maart 2010

Yvon Jaspers had met 'Over Mijn Lijk' een jaar lang een 'dubbelleven'


Terwijl ze in dienst van de KRO aan het filmen was met naar liefde smachtende boeren voor 'Boer zoekt vrouw', was Yvon Jaspers namens BNN met een heel ander project bezig. Ze nam van Patrick Lodiers de presentatie over van Over Mijn Lijk, waarin ruim een jaar lang vijf ongeneeslijk zieke jongeren worden gevolgd. De opnames van beide programma's overlapten elkaar, waardoor Yvon Jaspers naar eigen zeggen een raar dubbelleven leidde.

Vanaf donderdag 11 maart (Ned. 1, 22.25 uur) is de derde reeks van Over Mijn Lijk acht weken lang op de buis. „Ik kan niet wachten tot Nederland deze jongeren leert kennen”, zegt Yvon Jaspers. „Voor mijn gevoel zorgt het uitzenden ervoor dat mijn dubbelleven voorbij is en dat lucht me op. Het gelijktijdig filmen van beide programma's was echt een bizarre periode.”

De KRO-coryfee is al tijden fan van het programma en kent Patrick Lodiers goed. „Toen ik ernaar keek, dacht ik niet aan het presenteren ervan”, kijkt Yvon Jaspers terug. „Pas toen Patrick aangaf het niet nog een seizoen te willen, dacht ik: dan moet ik het doen! Daar is geen omroepgedoe over geweest, want dit is zo'n programma waarvan iedereen aanvoelt dat het er werkelijk toe doet. Het ontstijgt het niveau van grenzen tussen omroepen en kijkcijferstress.”

Ze had zich dus zelf kandidaat gesteld voor de presentatie en daar heeft Yvon Jaspers later geen spijt van gehad. „Nooit heb ik gedacht dat ik het niet meer aankon. Wel heb ik er wakker van gelegen, zelfs nachtmerries gehad. Tijdens de draaiperiode zijn drie van de vijf jongeren overleden. Je komt dan in een raar soort rouw terecht. Ik ben naar hun uitvaarten geweest en voelde me daar niet eenzaam. Het is natuurlijk wel gek dat je iemand heel goed hebt leren kennen maar feitelijk geen onderdeel uitmaakt van zijn of haar leven. Tijdens zo'n bijeenkomst komt het neer op eenrichtingsverkeer, want veel aanwezigen op de uitvaart ken je niet.”

In deze reeks van Over Mijn Lijk is te zien hoe iemand sterft. Het was de wens van de overledene en volgens Yvon Jaspers is het mooi in beeld gebracht. „Ik heb me echt aangesproken gevoeld om deze jonge mensen een podium te geven om dit proces te laten zien. Als ze me zouden vragen voor een volgende reeks, dan zeg ik: 'niet morgen, maar later misschien wel'. Dit programma gaat over levenslust en over hoop. En het ontheiligt de dood. Het moet gemaakt worden” aldus KRO superster Yvon Jaspers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten